الأقسام الرئيسية

مانويل جوزيه: النهارده 6-1.. والزمالك ظل 6 سنوات كي يحصد بطولة ولم يفعلها

. . ليست هناك تعليقات:


قال مانويل جوزيه إنه هناك مثل برتغالي "لما الواحد بيخرج مرة من بيته لازم يرجع له تاني"، وأضاف المدير الفني الجديد للنادي الأهلي خلال المؤتمر الصحفي الذي عقد اليوم الخميس وحضره الجهاز الفني بالكامل أن المثل البرتغالي يعني أن الولد الممتاز لو غاب فترة لازم ييجي له وقت ويرجع وأنا رجعت عشان النادي الأهلي محتاج لي والنادي في مرحلة صعبة لازم نعديها وعاوز يعمل فرقة للمستقبل وأنا رجعت بمشاعري وقلبي.

وأضاف جوزيه "فيه ناس بتتكلم عن عمر اللاعبين لكن اللاعيبة المميزة مالهمش دعوة بالعمر ولازم أجهز للمستقبل عشان الاهلي يحصد البطولات، أنا باشتغل عشان الجمهور ورجعت عشانهم لكن لازم يكون فيه صبر. الزمالك قعد 6 سنين عشان يحصل على بطولة ويجهز فرقة وبرضه ماخدهاش كمان".

ثم أكمل "النهارده 6 -1 والناس فاهمة انا اقصد ايه وانا ساكن في الدور 16 يعني 6-1 برضه ودي صدفة غريبة"، موضحا "أنا باحترم حسام واخوه ونادي الزمالك بس اي فرقة ممكن تلاعب الزمالك وتمسك شيكابالا ستقضي على خطورة الزمالك. الزمالك مفكر انه فاز بالدوري لكن هاوريهم الدور الثاني هنعمل ايه".

وأضاف البرتغالي أن ما لاحظه اليوم في التدريب الاول هو غياب الثقة وحزن اللاعبين، موضحا أن من يتحدثون عن السن مثل وائل جمعة وبركات وأبو تريكة أقول لهم إن هؤلاء هم في المنتخب الآن الذي ضمهم كي يحصد البطولات.

وأشار إلى أنه لم يطلب التعاقد مع عبد الله السعيد ووليد سليمان، قائلا "النادي ماعندوش فلوس عشان يجيبهم ومركز وليد سليمان عندي فيه احسن 3 لاعيبة في مصر بركات وأبو تريكة واحمد حسن".

وردا على سؤال من صحفي هل سننتظر مثل الزمالك 6 سنين لكي يحصد الأهلي يطولة، رد جوزيه ضاحكا "انا بعد 6 سنين هاكون متّ"، مضيفا انا لا أملك العصا السحرية لكني اوعد الجمهور باني احقق المطلوب في اسرع وقت، هذا تحد كبير ودي بلدي وانا اتولدت في مصر.

وعن علاقته بالصحافة، قال لابد أن نساعد بعض هم ينتقدوني وانا انتقدهم بس كلنا بنعمل عشان المصلحة العامة موضحا أن البلد مقسومة نصفين اهلي وزمالك وصحفيي كل فريق لا يحبون الفريق الآخر.

واختتم المؤتمر بقوله إن هناك فرق 6 نقط بين الأهلي والزمالك، وأنه سيحاول الضغط على الزمالك للفوز بالدوري.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

المدونة غير مسئولة عن أي تعليق يتم نشره على الموضوعات

اخر الاخبار - الأرشيف

المشاركات الشائعة

التسميات

full

footer